ANWB lanceert in samenwerking met gracious nieuwe verjaardagscampagne.

Een onvergetelijke ervaring in je mailbox ‘s-Gravenhage, 16 februari 2021 — De ANWB en full-service agency gracious hebben de afgelopen periode gewerkt aan een vernieuwde verjaardagscampagne. Niet alleen was de oorspronkelijke verjaardagscampagne verouderd, maar wilde ANWB ook een andere insteek benaderen met de campagne. Aan het woord zijn Chantal van Eijck-Bonefaas (ANWB E-mailteam) en Suraj Sanchit (Creative Director bij gracious).

Het is niet de eerste keer dat gracious een verjaardagscampagne, dan wel e-mailcampagne heeft gecreëerd. Enkele voorbeelden zijn de verjaardagscampagne en jubileum campagne voor bol.com, een interactieve campagne voor Karwei en een reactivatie campagne voor Hunkemöller. Sanchit vertelt: ‘We hebben ontzettend veel lof gekregen over hoe we onze campagnes nu en in het verleden hebben aangepakt. Met de verjaardagscampagne voor ANWB wilden we onszelf overtreffen en de ANWB-leden een onvergetelijke ervaring geven in hun mailbox.’

ANWB Verjaardags campagne

En zo geschiedde een vruchtvolle samenwerking

Van Eijck-Bonefaas was al bekend met de bol.com campagnes. Zij vertelt: ‘toevallig hadden we het, een paar dagen voordat gracious bij ons langskwam, over deze campagnes. Toen gracious kwam en vertelde dat zij achter deze campagnes zaten werden we direct enthousiast om te kijken of we samen iets moois zouden kunnen maken’. Na een aantal veelbelovende gesprekken hebben ANWB en gracious de handen ineengeslagen voor de creatie van een vernieuwde verjaardagscampagne. Volgens van Eijck-Bonefaas, ligt er een schat aan waarde verborgen in de contactmomenten met de leden van ANWB. ‘Wij wilden de potentie van deze contactmomenten beter gaan benutten dan dat we op dat moment deden. Hiermee bedoel ik niet commercieel, maar meer vanuit het creëren van loyaliteit en engagement bij onze leden. Zij moeten over een aantal jaar kunnen zeggen: waar is die te gekke campagne van een aantal jaar geleden gebleven? De eerste stap is gezet en er zullen in samenwerking met gracious meer volgen!’

“Zij moeten over een aantal jaar kunnen zeggen: waar is die te gekke campagne van een aantal jaar geleden gebleven?” — Chantal Bonefaas

ANWB Campagne

Een doelgerichte aanpak.

‘We hebben de campagne in co-creatie aangepakt’, geeft Sanchit aan. ‘Zoals we dat eigenlijk heel vaak doen, beginnen we bij het creatieve proces. Hier betrekken we altijd zo goed mogelijk de klant. We ontleden als het ware de doelstelling zodat we kunnen bepalen met welke middelen of methoden we deze doelstelling kunnen bereiken. Veelal ontwikkelen we drie verschillende concepten en presenteren we deze aan de klant. In het proces met ANWB hebben we gekozen voor een conservatief / traditioneel concept, een uitdagend concept en een rebels concept’. ANWB is voor het uitdagende concept gegaan, passend bij de doelgroep.

ANWB campagne

Letterlijk een verjaardagsfeestje in je mailbox

In tegenstelling tot de oorspronkelijke campagne moest de nadruk in de nieuwe verjaardagscampagne liggen op het gevoel en de emotie. ‘Deze campagne moest vooral ontzettend persoonlijk en oprecht zijn’, geeft van Eijck-Bonefaas aan. ‘En dat is meer dan gelukt, dit is letterlijk een surpriseparty geworden. Ontvangers worden vanaf het begin tot aan het eind meegenomen in hun verjaardagsfeest’.

‘Eigenlijk zijn alle elementen die bij een verjaardag horen aanwezig’ vult Sanchit aan. Het begint allemaal bij de surpriseparty. De mail opent in het donker en de ontvanger moet zelf het lichtknopje aan klikken, waarna hij of zij vervolgens wordt verrast met confettikanonnen in een gepersonaliseerde huiskamer. Uit het raam is een herkenbaar beeld te zien van de stad of omgeving en er speelt een verjaardagslied af, geselecteerd op basis van het geboorte decennium. Volgens Sanchit is er ook aan fallbacks gedacht. ‘Ook de oudere e-mailclients of e-mailclients die de nieuwste technieken nog niet ondersteunen hebben een alternatief ontvangen’. De mail wordt afgesloten met een incentive. Ontvangers krijgen namelijk een cadeau die ze kunnen verzilveren in de meest dichtstbijzijnde winkel of via de webshop.

De mail heeft ook nog een vervolg geeft van Eijck-Bonefaas aan. ‘We gaan een mini flow creëren waarin ontvangers een e-mail krijgen waarin de grote opruiming van het feest in gang wordt gezet en waarin de ontvangers een herinnering krijgen om hun cadeautje te verzilveren in de (online)winkel’.

Zelf de volledige e-mail ervaren? Bekijk deze dan hier!


Over ANWB

De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB is in 1883 opgericht en is ondertussen uitgegroeid tot een toeristenbond met 4.7 miljoen leden. De ANWB bestaat uit een unieke mix van producten en diensten die altijd de belangen van haar leden behartigen op het gebied van mobiliteit, vakantie en vrije tijd.

Over gracious

Sinds 2007 ontwikkelen wij, als full service digital agency, al oplossingen voor onze klanten. Denk hierbij aan UX/UI design, marketing of zelfs een compleet vernieuwd e-commerce platform. Wat ons zo succesvol maakt is de synergie tussen design, development en marketing. Dit alles in co-creatie met de klant. Door deze verschillende perspectieven te combineren zorgen we ervoor dat het eindresultaat niet alleen perfect aansluit op de behoeften van de klant, maar ook nog eens maximale resultaten behaalt. Dit noemen wij: ’building awesome brands!

Ontdek gracious op gracious.nl

gracious B.V.
Laan van Waalhaven 460
2497 GR Den Haag
+31 (0)70 390 33 24
[email protected]